ÇIĞ GİBİ BÜYÜYEN REKABET
Oyun oynama kavramı günümüz dünyası için yeni bir duyum
değil, yaklaşık 30 yıldan beri oyunlar/oyuncular biliniyor. 2000’li yıllarda,
bilgisayarlar daha ucuz ve internet daha hızlıydı bu da insanları bilgisayar
oyunlarına yakınlaştırıyordu. Dünyanın her tarafından oyuncularla iletişim
içinde olmak zamanla kolaylaşınca, insanlar birbirine karşı oynayabilip diğer
oyuncuları da izleme fırsatı buldu. Şu an oyuncular daha donanımlı hale geldi.
Bu sektörü takip eden milyonlarca insan var. Binlerce rekabetçi, profesyonel
oyun turnuvaları düzenleniyor. Bunun bir sonucu olarak kısaltılmışı espor
olarak bilinen elektronik spor ortaya çıktı.
Bazıları esporun bir spor dalı olduğunu kabul etmiyor,
sporun tam anlamıyla fiziksel bir aktivite gerektirdiğini düşünüyor. Diğerleri
ise bir futbolcu, atlet kadar fiziksel aktivite içermese de var olan becerinin
spor kategorisinde yer alabileceğini söylüyor.
Son yıllarda iyice büyük bir sektör haline gelen esporun
yapıldığı turnuvaları milyonlarca insan takip ediyor. En büyük espor etkinliği
35 milyon izleyici ile 2015’de Leauge of Legends Dünya Şampiyonası finaliyle
gerçekleşmişti.
Espor oyuncusu olmak, oyun oynamayı iş haline getirmek size
kolay ya da hayal gibi gelebilir. Ya da bir insanın başkasıyla bilgisayar
oyunları oynamasını izleme fikri dışarıdan bir insan olarak kulağa delice
gelebilir. Ama futbol, basketbol gibi esporun da takımları, ligleri,
şampiyonlukları, yıldızları, tutkulu hayranları var ve espor oyuncuları refleks
ve tepkilerini geliştirebilmek için günde 16 saate kadar antrenman yapıyorlar.
2014’de espor ve bilgisayar oyunları odaklı canlı yayın
yapabilme ve paylaşımda bulunabilme platformu olan Twitch’i, Amazon 970 milyon
dolara satın aldı. Twitch herhangi bir yayıncının oyun oynayışını canlı
yayınlamaya olanak sağlıyor. Firma, ayda iki milyon yayıncıya ve günde 9,7
milyon aktif izleyiciye ulaştığını söylüyor. Ayrıca Twitch, büyük espor
maçlarının verildiği platform.
Newzoo’nun haberine göre dünya çapındaki espor ekonomisi 2017’de
%41 ile 696 milyon dolar şeklindeydi. Yine Newzoo’nun tahminine göre dünya
çapındaki espor seyircileri 191 milyon, hayranlar 194 milyon olmak üzere genel
izleyiciler toplam 385 milyondan oluşuyor.
Asya ülkelerinde ise durum daha farklı. Yüz bin kapasiteli statları bile insanlar
sıradan lig maçlarında dolduruyorlar. Ayrıca espor onlar için milli spor
konumunda. Amerika’da ise özellikle son yıllarda espor turnuvaları için onlarca
stat yapıldı.
Büyük şirketlerin espor takımlarını oluşturması ve
sponsorlukların artması ile ülkemizde de espor yükseliş gösteriyor. Leauge of
Legends, Counter Strike gibi oyunlar ülkemizde revaçta. Leauge of Legends
oyununun Türkiye ligi de mevcut. En ünlü takımlar ise 1907 Fenerbahçe, Space
Soldiers, Dark Passage, Beşiktaş, Super Massive. 1907 Fenerbahçe takımı
tarihinde ilk finalinde Rift Rivals ve de TBF şampiyonluklarının ardından dünya
kupasında son on altıya kalarak ülkemizi başarılı bir şekilde temsil etti.
Esporun daha da yükseleceğine dair hiç şüphemiz yok. Premier
Lig futbol kulüpleri gibi geleneksel spor kulüpleri çoktan kendilerini yarışmalarda
temsil etmesi için espor takımlarını oluşturdu. Peki, sizce gelecekte espor futbolu
gölgesinde bırakır mı? Sanırım bu sorunun cevabını sadece zaman gösterecek.
Özgenur AYDIN
Yorum Yap